Arnau Comajoan- Osona amb bici

Fa 5 anys de l’obertura de la variant de Calldetenes, que va alliberar la travessera que creua el poble de bona part de l’elevat trànsit, especialment de camions. Dos anys després, va finalitzar un estudi per integrar-la més al poble, i encara dos més tard, el darrer gener, va lliurar-se a l’Ajuntament el projecte de la Diputació per reurbanitzar el tram que ho necessita més: el carrer Gran. Les dues administracions van aprovar-lo inicialment entre febrer i març i va passar a exposició pública.

El projecte té l’objectiu de transformar el carrer Gran en el que anomena un eix cívic, on destaquen unes voreres molt més amples, ara gairebé inexistents en algun punt, amb el cotxe com a clar protagonista.

Pràcticament totes les eines de planificació de la mobilitat -des del Pla Director de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona 2020-2025 fins als plans elaborats pel Consell Comarcal com per l’Ajuntament de Vic- identifiquen que entre Calldetenes i Vic hi ha un alt potencial de mobilitat en bici, pel que cal habilitar els millors itineraris perquè esdevingui una realitat.  Des d’Osona amb bici, així com altres entitats com el Club Excursionista de Calldetenes, vèiem  en la reurbanització una oportunitat per fer un pas endavant.

Quan arribem als plànols del projecte, però, es veu com l’únic que planteja és aixecar el carrer per posar unes voreres més amples, efectivament, a costa de suprimir -amb bon criteri- un dels sentits de circulació, però obvia del tot la mobilitat en bicicleta; és més, l’empitjora, ja que el sentit únic implicarà que per anar del centre de Calldetenes cap a Vic calgui fer una volta propera a 200 metres respecte ara, o bé circular en contra direcció per algun carrer -cosa que no és precisament promoure la bici. Ni tan sols dibuixa els aparcaments per a bicis que la memòria del propi projecte diu que hi instal·larà.

Tres quarts del mateix passa amb la proposta que el projecte planteja a l’entrada de Calldetenes, entre la mega rotonda de les Quatre Estacions i la cruïlla amb els carrers Bellmunt i Primavera: ni més ni menys que mantenir els quatre carrils de circulació actuals (carretera i laterals) i cap intervenció a l’entorn de la rotonda per vèncer la gran discontinuïtat que a principis dels 2000 es va generar entre les trames urbanes de Calldetenes i Vic.

Davant d’això, amb els efectes de la pandèmia en la mobilitat, l’èxit d’iniciatives com el bus bici, sobretot a Vic i a St. Julià de Vilatorta -que tenen entremig, oh, Calldetenes- i l’eclosió de noves formes de moure’ns com els patinets -per als que cal tenir l’espai urbà preparat per evitar conflictes- ben presents, des d’Osona amb Bici vam presentar un conjunt d’al·legacions al projecte, amb un ànim totalment constructiu i amb plena disposició per treballar amb qui calgués.

Les al·legacions (a www.ja.cat/carrergran) proposaven un carril bici en sentit contrari pel carrer Gran -com en alguns de Vic- per poder seguir anant en bici cap a Vic pel camí més curt i pla possible -el que vindria a ser promoure que la gent agafi la bici- i habilitar un itinerari per a bicis i vianants a l’antiga traça de la carretera de St. Hilari, passat Can Bigordà, que enllacés amb el passeig que ressegueix la carretera fins a Vic. Un itinerari que, com el camí fresat revela, és el que utilitza molta gent tot arriscant-se a creuar la carretera, senzillament perquè és el camí natural per anar a Vic; jo mateix ho vaig començar a fer anant a caminar amb la meva àvia i segueixo enfilant-m’hi en bici.

Mig any després, finalment hem conegut l’informe tècnic de la Diputació que dona resposta a les al·legacions que, ras i curt, no n’accepta res de res. En relació a la proposta de carril bici en sentit contrari, l’informe es justifica dient que hi ha punts del carrer Gran on l’amplada entre façanes és inferior a 8,15 metres i que, per tant, “no hi cap”. Això, que és molt discutible, obvia que l’al·legació feia propostes específiques per a cada tram de carrer en funció de l’amplada i que, en qualsevol cas, es podria haver estimat parcialment i fer el carril bici almenys des de la rotonda fins l’entrada de l’aparcament de la pl. Independència, on es preveu que comenci la plataforma única. L’informe es despreocupa de la mobilitat en bici recordant que el carrer serà limitat a 30 km/h, però no es proposava pas no compartir el carril pacificat d’entrada al poble, sinó poder sortir-ne cap a Vic! Voreres amples, sí, i ves que bicis i patinets no les haguem d’acabar trepitjant per poder circular en contra direcció pel carrer Gran, a falta d’un carril bici perfectament factible amb una mica de voluntat. En relació al tram dels quatre carrils, on ningú es creu que els cotxes circularan a 30 km/h, l’informe diu res sobre el carril bici en doble sentit proposat i segueix mantenint com una carretera el que hauria de ser un carrer veïnal. Sobre relligar les trames urbanes pel costat de la rotonda, l’informe s’excusa amb que aquesta no és la prioritat de les administracions -ja està tot dit. Quan es tracta de posar pedaços al servei dels camions de la indústria càrnia, la cosa no va així.

Per acabar, l’informe es corona no acceptant ni afegir els aparcaments que la pròpia memòria deia que hi hauria, ni que hi hagi passos de vianants amb paviment tàctil per a l’accessibilitat de persones invidents -que voldria veure si compleix la normativa. La Diputació diu “que s’estudiarà en obra” però que no es modifica el projecte. Quin projecte més útil, el que preveu actuar sobre la marxa! Qui sap si volien deixar-lo intacte per desídia o per no haver-lo de modificar després que l’aprovessin definitivament a l’abril, quan ni havia finalitzat el període d’exposició pública! Amb l’alcalde de Calldetenes un bon temps a la Diputació, on governa Junts.

En definitiva, aquest informe reflecteix una burla a la participació ciutadana i una política urbanística d’estar per casa que el govern de l’Ajuntament de Calldetenes ha comprat acríticament -del primer a l’últim regidor de l’estrambòtica majoria-, optant per uns mesos menys d’espera per les obres -com si ens vingués d’aquí- a costa que la bicicleta passi de llarg de Calldetenes -o el patinet per sobre. Queda l’esperança de rectificar sobre la marxa…